De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
SIRE

&C heeft In samenwerking met SIRE een campagne ontwikkeld rondom het thema ‘De dood. Praat erover. Niet eroverheen. De dood is buiten de maatschappij geplaatst. Nederlanders draaien letterlijk een beetje om de dood heen. Want als iemand over de dood wil beginnen, hebben wij, Nederlanders, vaak de neiging het gesprek direct om te buigen naar iets positiefs. SIRE wil met deze landelijke publiekscampagne een spiegel voorhouden en het gesprek over de dood openbreken.

&C wil hier graag een steentje aan bijdragen. Met de inzet van een online/social campagne binnen de &C kanalen wordt door middel van de content-campagne meer diepgang gecreëerd.

Campagne
Februari t/m Maart - 2022 

&C-Magazine, &C-Advertorial, Andc.tv/Youtube & Socials, &C IGTV-special

 

De dood. Het hoort nou eenmaal bij het leven, maar ons favoriete gespreksonderwerp is het niet. Sterker nog, ruim een op de drie mensen praat nooit over de dood, terwijl het gesprek aangaan juist zo waardevol kan zijn. Om te zorgen dat we wat meer óver de dood gaan praten in plaats van eroverheen lanceert &C samen met SIRE de campagne 'Uit de doofpot'. Dus lullen maar, over die dood. Dit keer spreken we met jongvolwassenen. Door er zo weinig over te praten, hebben we de dood buiten de maatschappij geplaatst. En dat terwijl 54% van de Nederlanders aangeeft niet genoeg gesproken te hebben over de dood met iemand die er nu niet meer is.

Uit de Doofpot is een videoserie waarin er met echte personen wordt gesproken over de dood aan de hand van onverbloemde vragen, dilemma’s en stellingen, om praten over de dood uit de taboesfeer te halen. Hoe zwaar het ook zal zijn er mag en kan ook best met luchtigheid en relativering over gepraat worden.

De videoserie bestaat uit twee delen. De tweedeling zit in het verschil in generaties. Het eerste deel laten we “jong-volwassenen” (20+) Ligt de dood voor hen nog ver weg, of speelt het ook een rol in hun dagelijks leven? 

Nadat we in de eerste video met jongeren spraken, zitten er dit keer een aantal volwassenen op de kruk “oud-volwassenen” (40+). Zijn zij op dit moment in hun leven veel met de dood bezig? 

Op deze manier wordt het generatieverschil laten zien bij het praten over de dood. De dood van hun zelf en de dood van anderen.